Новини та нотатки

Локалізація в програмах BAS та 1С
05 лютого

Локалізація в програмах BAS та 1С

Поширене питання з яким стикалася велика кількість користувачів програмних продуктів 1С та БАС - локалізація. Простими словами то відображення всіх написів, кнопочок, довідників, повідомлень в програмі на певній мові. Чудово коли все грає як слід, але досить частою є ситуація, коли в програмі повний венігрет, частина російською, частина українською. Розглянемо сьогодні це питання на прикладі двох "сімейств" програм: Бас Бухгалтерія та 1С УТП(УПП, УТ). Поради стосуються переважно тих, в кого вже стоїть програма і треба боротись з наслідками. В 1С розділяють два поняття: мова інтерфейсу програми та мова друкованих форм документів. Хочемо зауважити, що у вас може стояти інтерфейс користувача на російські мові(тобто всі кнопочки та менюшки) і друковані форми на українській мові(оскільки це державна мова). Але навіть при такому варіанті відображення не завжди коректне.  Ось кілька прикладів "нестиковки" з мовами: 1. Мова інтерфейсу платформи ("ru") не співпадає з мовою інтерфейсу користувача ("uk")! Для коректної роботи рекомендується встановлювати однакові мови! Запустити платформу з необхідною мовою інтерфейсу можна за допомогою параметру запуску "/L uk" (або "/L ru"). При запуску програми можете отримати таке Це означає рівно те, що написано - ви встановили платформу на російські мові, а мова інтерфейсу в конкретного користувача українська. І дійсно якщо ви відкриєте картку цього користувача то побачите, що мова у нього укр Як прибрате це повідомлення? Потрібно або змінити мову користувача на рус, і тоді у вас буде інтерфейс весь на російські або потрібно перевстановити платформу вказаваши українську по замовчуванню(замість Системні установки) 2. Задати мову друкованих форм для рішень БАС можна в меню Адміністрування-Друковані форми, звіти і обробки Або Сервіс-Настройки користувача в УТП (налаштування робиться окремо для кожного конкретного користувача) 3. Досить часто користувачі маючи український інтерфейс зустрічають наступне: В звіті, на приклад ОСВ шапка пишеться на російські Довідник Статті витрат на російські, а інша частина реквізитів на українські Будинок в адресі організації чи контрагента пишеться як Дом При створенні нового договору формується назва на російські Причиною всього цього є наступне, відкрийте вікно Про програму: Це говорить про те, що під час розгортання бази у вас на пк в регіональних налаштуваннях була виставлена російська мова, які і прописалась автоматом в базі. Для виправлення ситуації потрібно: 1. відкрити на пк Панель керування - Часи та регіон - Регіональні стандарти та вказати українську мову. 2. Закрити базу та відкрити її в режимі конфігуратора(це потрібно робити в кожній базі, де існує така проблема) Там обрати Адміністрування -регіональні налаштування і також вказати українську (і в бас і в утп) після цього кілька секунд відбудеться переналаштування бази і в вікно про програму ви побачите картинку до якої слід було йти) 3. І тепер залишається останній пункт - запустити встроєну обробку - Початкове заповнення об`єктів викликати для бас її можна черех Всі функції - Обробки  - Початкове заповнення Дана обробка виконає перезаповнення синонімів об`єктів, тобто зробить вам відображення на українській мові. Можна обрати як всі об`єкти так і обрати конкретний В УТП обробку можна викликати через меню Операції - Обробки - Початкове заповнення та оновлення об`єктів Іноді потрібно після цього ще очистити кеш. Як це зробити ми писали раніше ось тут З.І. Важливий момент стосовно питань описаних вище ДОМ\ БУД та Договору. Об`єкти, які були створені до маніпуляцій по зміні мови так і залишаться, зміни стосуються лише новостворених об`єктів. Для старих об`єктів потрібно додатково застосовувати групову обробку з певними налаштуваннями.

Ставки єдиного податку та ЄСВ у 2024 році
02 січня

Ставки єдиного податку та ЄСВ у 2024 році

Щорічна стаття про те, які ж ставки податків чекають на підприємців у 2024році? Згідно з поданим законопроектом про бюджет на 2024рік нас чекає підвищення мінімалки на початку року та згодом з 1квітня, а також збільшення прожиткового мінімуму з 1січня, в порівнянні з 2023роком. Схоже "подвійне" підвищення вже було кільк років тому. Тому, місячна ставка єдиного у нас зміниться з 1січня і потім знову з 1квітня, а розмір єдиного податку буде не змінним протягом року.  Так, ставки єдиного податку для ФО-П в 2024 році складуть, для платників: 1) першої групи (до 10% від розміру прожиткового мінімуму) - 302,80 грн на місяць; 2) другої групи (до 20% від розміру мінімальної зарплати) - 1420,00 грн на місяць; 3) третьої групи єдиного податку: - для неплатників ПДВ - 5% від доходу; - для платників ПДВ - 3% від доходу. 4) для четвертої групи (виключно сільгоспвиробники) ставка податку встановлюється в залежності від кількості використовуваної землі. Звертаємо вашу увагу на те, що ставку єдиного податку для першої та другої групп встановлюють місцеві ради. І для окремих видів діяльності (або в окремих населених пунктах) вона може бути менше максимального рівня! Так, наприклад, в Харкові з 1 березня 2017 роки (на 2017 рік і на всі наступні роки, до внесення змін) для платників єдиного податку другої групи встановлено ставку єдиного податку в розмірі 10% від мінімальної заробітної плати - 710грн. Тому ставку єдиного податку найкраще уточнити у вашій міській/сільській раді. При цьому одне з найбільш поширених питань звучить так: "Чи повинні місцеві ради приймати рішення про розміри ставки єдиного податку щороку?" Ні, не повинні. Тому, якщо ваша міська/ сільрада не прийняла нове рішення про зміну ставки єдиного податку в 2024 році, то продовжує діяти ставка, встановлена раніше. Разом з тим, якщо ваша міська/сільська рада взагалі ніколи (точніше з 1 січня 2011 року) не приймала рішення про розмір ставки єдиного податку, то для вас діє максимальна ставка, встановлена податковим кодексом (10% від соціальної пільги (або 302,80 грн) для першої групи і 20% від мінімальної заробітної плати (або 1420,00 грн) для другої групи платників єдиного податку). Однак, якщо ваша міська/ сільська рада встановила ставку єдиного податку менше максимального рівня (менше 10% для 1 групи або менше 20% для 2 групи платників єдиного податку), вам не слід забувати, що згідно п. 293.7 ст. 293 Податкового кодексу, якщо ви здійснюєте діяльність на територіях декількох міськ /сільських рад, то в такому випадку платите єдиний податок все одно за ставкою 20%, незалежно від того, яка ставка встановлена вашою міськ/сільською радою. Наприклад, у вас є торгова точка (або цех) не тільки в Харкові, але і в іншому населеному пункті. Для вас ставка як і раніше - 20% від мінімальної заробітної плати (1420,00 грн), а не 10%, як встановлено Харківською міськрадою. Важливе уточнення - на період дії воєнного стану всі ФОП – платники єдиного податку 1 та 2 групи звільнені від сплати єдиного податку. Це не залежить від того, здійснюєте ви господарську діяльність чи ні, і в якому населеному пункті ви зареєстрований. Але за бажанням єдиний податок можна сплачувати добровільно, оскільки він зараховується до місцевого бюджету територіальної громади, де ви зареєстровані. Маєте можливість і бажання підтримати місце, де ви прописані - можете сплатити єдиний податок! Єдиний соціальний внесок, він же ЄСВ: Для підприємців на загальній системі оподаткування: - ставка ПДФО в 2021 році - 18% від суми чистого доходу. Якщо хто забув, то чистий дохід - це дохід мінус документально підтверджені витрати. Мінімальний місячний розмір (за бажанням можна платити більше, але ніхто цього не робить) єдиного соціального внеску (ЄСВ) в 2024 році для платників складатиме: з 1січня: - єдиного податку першої, другої і третьої груп - 1562,00 грн; - на загальній системі оподаткування - 1562,00 грн. з 1квітня: - єдиного податку першої, другої і третьої груп - 1760,00 грн; - на загальній системі оподаткування - 1760,00 грн. Важливе уточнення - на період дії воєнного стану та на один рік після його завершення платники єдиного податку першої, другої та третьої групи звільнені від сплати єдиного соціального внеску. Але при цьому цей період  не буде включатись до пенсійного стажу. Отож, якщо потрібен стаж - ви можете сплачувати ЄСВ добровільно. Не забуваємо потім показати в декларації нарахування ЄСВ, бо для того, щоб місяць сплати був зарахований у пенсійний стаж ЄСВ, він має бути не тільки сплачений, а й задекларований. ТЕРМІНИ СПЛАТИ Граничні терміни сплати єдиного податку для платників: 1) першої та другої груп - щомісяця авансом не пізніше 20 числа поточного місяця; 2) третьої групи єдиного податку за: - I квартал - 20 травня 2024 року; - II квартал - 19 серпня 2024 року; - III квартал - 21 листопада 2024 року; - IV квартал - 20 лютого 2025 року. Важливо! Зверніть увагу, що для платників єдиного податку першої і другої груп терміни сплати єдиного податку НЕ переносяться. Таким чином, якщо термін сплати (20-е число) припадає на вихідний (неробочий) день, єдиний податок необхідно сплатити в останній робочий день перед 20 числом. При цьому майте на увазі: якщо ви оплачуєте податки в вечірній час (після 16:00 - 17:00), то вони будуть зараховані в бюджет тільки на наступний день. Таким чином, щоб уникнути зайвих суперечок з фіскальними органами, намагайтеся не дотягувати зі сплатою єдиного податку до останнього дня, а якщо так сталося, то сплачуйте його хоча б до обіду. Разом з тим при бажанні платники єдиного податку першої і другої груп можуть сплатити єдиний податок наперед (на кілька місяців або навіть на рік). Головне - не забути потім про це. Платник єдиного податку третьої групи, при бажанні теж може перераховувати єдиний при кожному надходженні грошей, а не чекати кінця кварталу, накопичуючи / збираючи суму податку на розрахунковому рахунку. Граничні терміни сплати ЄСВ для всіх ФО-П - незалежно від системи оподаткування (включаючи загальну систему): - за 1-й квартал - 19 квітеня 2024 року; - за 2-й квартал - 19 липня 2024 року; - за 3-й квартал - 19 жовтеня 2024 року; - за 4-й квартал - 19 січня 2025 року. Знову-таки, при бажанні ЄСВ можна оплачувати і помісячно (1562,00 грн до 1квітня\1760,00грн після 1 квітня) або авансом на рік вперед (20526,00 грн). ТЕРМІН ПОДАННЯ ДЕКЛАРАЦІЙ Граничні строки подання декларації за єдиним податком для платників: 1) першої та другої груп один раз на рік, за 2024 рік - не пізніше 1 березня 2025 року; 2) третьої групи за: - I квартал - 10 травня 2024 року; - півріччя - 9 серпня 2024 року; - 9 місяців - 11 листопада 2024 року; - рік - 10 лютого 2025 року. Нагадуємо, що зараз немає окремого звіту по ЄСВ – він входить у виді додатку до пакету декларації по єдиному. І власне подається в ті ж терміни, як і річна декларація. Уважно, додаток по ЄСВ разом з декою єдинщики подають лише за рік, за інші періоди його не потрібно подавати! ЛІМІТ ДОХОДІВ Ну і разом зі зміною мінімалки міняються і річні ліміти доходів для платників єдиного податку. Отже, річний ліміт доходів для єдинщиків у 2024 році буде наступним: – перша група (167 МЗП) – 1185700 грн; – друга група (834 МЗП) – 5921400 грн; – третя група (1167 МЗП) – 8285700 грн. І, увага, якщо ви протягом року змінюєте групу єдиного податку, то для вас буде діяти розмір ліміту, який був встановлений для групи, на якій ви були на прикінці року.

Очистка доданих в базу файлів
23 листопада

Очистка доданих в базу файлів

У рішеннях на базі BAF як і на базі 1С є можливість прикріпляти файли різних форматів до довідників та документів. Досить часто це картинки для номенклатури або ж скан-копії договорів чи скани кадрових документів.  Якщо таких файлів багато або ж досить стара база чи вони не оптимально підготовлені(великих розмірів) то з часом може виникнути проблема з розпуханням бази даних. Будемо розглядати сьогодні засоби керування файлами на прикладі Bas КУП. Є додаткові налаштування, які довзоляють обмежити додавання файлів понад певний розмір або не додавати файли певних форматів. Таке налаштування знаходиться в розділі НДІ і адміністрування - Настройки роботи з файлами Тут власне можна їх і задати. А тактож можна вказати, щоб ці файли зберігались в томах на дисках Також тут є досить зручна штука як параметри очищення файлів, в якій можна подивитись звіт по використанню місця вашими файлами(посилання - обсяг не потрібних файлів) з описом до яких саме елементів бази у вас є приєднанні файли Тут же можна їх відразу і очистити. А також налаштувати авто-очищення обравши потрібні обєкти, термін за який їх очищати і навіть налаштувати регламентоване завдання, яке може за заданим розкладом робити це самостійно  

Відмітка про підписання документа
03 листопада

Відмітка про підписання документа

Якщо хтось не знав то частину простеньких задач в програмах 1С\БАС можна закрити використовуючи такий механізм як "додаткові реквізити" та "додаткові відомості". Досить зручна штука, коли не хочеться правити свою конфігурацію.  На приклад ви хочете собі відмічати:  які з актів були підписані вашим контрагентом або які з документів були відправлені чи роздруковані або ж вам потрібно записувати номер ттн, за яким було відправлене замовлення чи можливо хочете ставити в документі номер замовлення, яке зайшло до вас з сайту тощо   Для цього спочатку потрібно активувати цю опцію, тобто вімкнути використання додаткових реквізитів. В програмі BAS Бухгалтерія це можна зробити пройшовши по шляху - Адміністрування - Загальні настройки - Додаткові реквізити й відомості: Після цього нам стануть доступні відповідні "довідники" (плани видів характеристик): Обираємо потрібний довідник, в якому потрібно обрати обєкт для якого потрібні додаткові реквізити і тиснемо Створити: Вказуємо довільну зрозумілу для нас назву та обираємо тип даних для нашого реквізиту, зберігаємо: От і все, наш реквізит готовий. Відкриваємо об'єкт, для якого ми створювали реквізит і можемо встановити його значення: Можна додатково для зручності вивести свій реквізит в журнал цього обєкту. Для цього треба відкрити цей журнал та перейти - Ще - Змінити форму  У вікні налаштування форми потрібно стати на реквізит Посилання та натиснути Додати поля, після чого у вікні доступних реквізитів обрати наш новостворений реквізит: Затим порухайте ваш реквізит, щоб він зайняв потрібну послідовність та застосуйте зміни: От і все, ви щойно вивели додаткову колонку. Тут же можна обрати потрібний документ і відразу вказати його властивість:  Користуйтесь. Сподіваємось комусь та й стане в пригоді) Ось до речі один з робочих кейсів по застосуванню додаткових реквізитів!

Нова форма податкової накладної
16 серпня

Нова форма податкової накладної

З 1 серпня потрібно реєстрували податкові накладні та додатки 2 до них по нових формах відповідно до наказу Міністерства фінансів № 256 від 17.05.20223. - J1201015(F1201015)\J1201215(F1201215) Вийшло оновлення для конфігурацій 1С\БАС з реалізацією механізму заповнення по цим формам, але  багато в кого навіть після його встановлення програма так і експортує накладні в старій формі. Одна з причин цього криється у відсутності налаштування. А точніше запису в регістрі відомостей "Настройки законодавчих змін". Відкрити його можна через меню Всі функції - Регістри відомостей. Просто додайте новий запис від 1серпня і оберіть форму 15. Увага! Податкові документи перестворювати по новому не потрібно! Просто відкриваєте потрібний документ і вивантажуєте.

Очистка кеша
24 липня

Очистка кеша

Досить часто користувачі зустрічають на своєму екрані таке повідомлення Якщо ви в ньому бачите фразу - CacheStorage або ConfigRuntimeCacheStorage чи просто "Неверный формат хранилища данных" - можете видихати, нічого страшного )   Це не помилка, це попередження про те, що тимчасові файлі(Cache - кеш), які утворені при роботі з вашою базою 1С\БАС змінились чи "зламались" або "зіпсувались", тобто вони не відповідають тому стану, в якому вони було під час останнього вдалого запуску програми. Варто сказати ще, що таке цей кеш і для чого він потрібен, простими словами) - це тимчасові файли, які утворюються при роботі з програмою і містять дані, які допомогають вашій програмі працювати трішки швидше, оскільки операція, яку ви умовно виконуєте що-разу при запуску програми вже записана в ці файли і не потрібно її знову ініціювати чи виконувати. Коли може виникати така повідомлення? Варіантів може бути безліч, ось найпоширеніші: Зникло живлення мережі(електрика) в той час як була відкрита база Змінили місце розташування бази даних Аварійно завершили роботу ПК, в той час як була відкрита база(примусово вимкнули) Ваш ПК перезагрузився(можливо самовільно), в той час як була відкрита база Як вирішити?  Не зважаючи на те, що це лише повідомлення, а не помилка та базу запустити воно не дасть. Вирішити це досить просто (мова йде про файловий режим роботи) - достатньо почистити ці тимчасові файли. Щоб їх почистити також є кілька варіантів: Самий швидкий та зрозумілий для користувача(за умови наявності файлу) - запустити спеціальний bat - файл. Це файл, в якому описаний скрипт - команди, що видалять за вас ці тимчасові файли. Ось один з прикладів такого набору команд:  Як на мене самий простий - це закрити програму, запустити вікно вибору бази, видалити потрібну базу зі списку(перед цим записати або запам'ятати шлях до неї) закрити вікно. Запустити знову, додати базу вказавши записаний шлях. Таким чином створяться нові, актуальні тимчасові файли. Відкрити потрібні каталоги, де зберігаються тимачасові файли 1С та руками їх видалити. Зазвичай шляхи зберігання тимчасових файлів наступні: C:\Users\<імя вашого користувача>\AppData\Roaming\1C C:\Users\<імя вашого користувача>\AppData\Roaming\1C\1Cv82 C:\Users\<імя вашого користувача>\AppData\Local\1C\1cv8 C:\Users\<імя вашого користувача>\AppData\Local\1C\1Cv82 Візуально це виглядає ось так - купа папочок, кожна з яких містить тимчасові файли окремої бази даних Дописати додаткову команду запуску бази - /ClearCache. Мінусом як на мене цього способу є те, що всі ваші налаштування, які також до речі зберігаються в кеші будуть очищатись що-раз, коли ви будете перезапускати базу.  

Завантаження курсів валют в БАС\BAS
04 травня

Завантаження курсів валют в БАС\BAS

Інформація для тих, хто слідкує за актуальністтю курсів валют в програмах БАС. Сподіваємось, що валюти у вас вже додані, кратність їх встановлена (додавати їх зручніше через класифікатор). Наразі є такі механізми по роботі з курсами валют: Самий простий і безкоштовний - вносити потрібні курси руками. Інколи користувачам потрібно вносити свій курс, а не курс НБУ. Для цього відкриваємо меню Довідники - Валюти - Обираємо потрібну валюту і переходимо на закладку Курси валют Натискаємо Створити і вказуємо потрібний курс на потрібну дату. 2. Самий зручний, але не безкоштовний - Завантаження курсів валют за допомогою сервісу «RDI Serviсe». Даний сервіс платний, входить у вартість договору супроводу версії проф або ж можна оформити додатково. Окрім курсів валют він дозволяє завантажувати різні нормативно-довідкові дані(на приклад розмір мінімалки, прожиткового мінімума тощо), різні класифікатори, ставки, пільги, розміри податків та зовнішні регламентовані звіти.  Окрім цього для його використання в програмі потрібно надати певному користувачеві права на роботу з ним. А також бути зареєстрованим на порталі 1С і мати там підвязану програму, після чого дані для входу на портал потрібно вказати в програмі в розділі Інтернет підтримки. Плюс його також в тому, що він може працювати як фонове завдання, тобто автоматично, без вашої участі, по заданому розкладу. Важливо, що для завантаження інформації про курси потрібно, щоб у картці валюти стояв прапорець - завантажується з інтернету   3. Напів-автоматичний - Завантаження інформації про курси валют через Інтернет. Це попередній варіант обробки, який існував в програмах 1с досить давно, його прибрали з виду, але він і досі працює. Нажаль тепер не у вигляді регламентного завдання, тобто вам потрібно буде зайти в довідник Валюти кнопка Ще і запустити його, але він зможе завантажити з інтернету нбушний курс валют по всім вказаним вами валютам(у яких є помітка Завантажувати з інтернету) 4. Завантаження курсів валют за період. Це можна виконати за допомогою вище описаного платного сервісу РДІ(період обмежується місяцем) Або ж, можна використати сайт ІТС. Доступ до нього мають всі, хто оформив договір супроводу або ж можете оформити безкоштовний демо-доступ до сайту на 7днів. Завантажуєте файл-архів за посиланням - https://its.1c.ua/db/files/1CITS/EXE/finance/finance.zip?country=ua та розпаковуєте його.  Відповідно, після скачування архіву курсів валют з сайту ІТС, необхідно виконати наступні дії: На локальному диску вашого комп'ютера (наприклад, С або D) самостійно створити структуру папок: <Буква диска>:\1CIts\EXE\Finance. Розпакувати вміст завантаженого архіву в папку «Finance» за шляхом:<Буква диска>:\1CIts\EXE\Finance Відкрити обробку «Завантаження курсів валют (finance.ua)» (довідник «Валюти» - «Ще» - «Завантажити курси валют з finance.ua…»), і виконати відповідні настройки : підібрати валюти, курси за якими необхідно завантажити; в настройках обробки вибрати варіант завантаження «Диск ІТС» і вказати латинську букву приводу диска, де міститься розпакований архів курсів валют; вибрати період завантаження курсів валют. Потрібно пам'ятати, що скачаний архів містить курси валют за попередній рік (не календарний). Завантажити курси валют по кнопці «Завантажити та закрити» з обробки «Завантаження курсів валют (finance.ua)»

Неможливо перевірити статус сертифіката по ocsp-протоколу
14 квітня

Неможливо перевірити статус сертифіката по ocsp-протоколу

Проблема: Неможливо перевірити статус сертифіката по ocsp-протоколу. Таке повідомлення неодноразово зустрічали у користувачів програмних продуктів Medoc та Fredo при спробі підписати первинні документи(рахунки, акти, накладні тощо). Дана проблема проявлялась як у користувачів з електронно цифровими підписами від сертифікаційних центрів АЦСК "Україна" так і АЦСК ІДД Міндоходів(вони ж ДФС) Обєднувало цих користувачів те, що вони або виїхали за кордон або їхні сервера, знаходяться за кордоном.  Суть: Проблема виникла після того, як росія розпочала повномаштабну війну проти України і майже всі АЦСК та різні держ органи були змушені закрити доступ до своїх ресурсів для IP адрес, які не належать до нашого регіону, щоб зменшити кількість можливих кібер-атак на них. Кожен АЦСК має свій OCSP сервер. Кожного разу, коли ви підписуєте документи електронно цифровими підписами(ЕЦП) йде запит до OCSP серверу того АЦСК, який їх видав, для того, щоб перевірити їх автентичність та поставити у відповідь свою мітку часу, коли це відбулось. Варіант вирішення: Одним з варіантів вирішення даного питання, який нам допоміг  - це звернутись до свого АЦСК з проханням внести вашу IP адресу до "вайт-листа" тобто внести в список виключень, таким чином дозволивши підписувати документи з вашого пк за кордоном. Важливо - потрібно знати саме зовнішню ІР-адресу вашого ПК, тобто ту, на яку заходить інтернет від провайдера. Ну і власне дізнатись її можете або у вашого провайдера або в налаштуваннях роутера. Таке виключення ми робили звернувшись до АЦСКА Україна, телефони є у них на сайті. А також з АЦСКА ДФС, звернувшись за телефоном - 0800501007(напрям 4). Слід зауважити ще раз - це лише одне з рішень. Додатково можете перевірити доступність OCSP серверів різних АЦСК на вашому пк. Ось найбільш широко використовувані з них: uakey.com.ua - 15080/443 - АЦСК "Україна" csk.uss.gov.ua/services/tsp - 80 - АЦСК ДП "УСС" tsp.masterkey.ua/services/tsp - 80 - АЦСК «MASTERKEY» acsk.privatbank.ua/services/tsp - 80 - АЦСК АТ КБ «ПриватБанк» acskidd.gov.ua/services/tsp - 80 - АЦСК ІДД ДПС ca.ksystems.com.ua/services/tsp - 80 - АЦСК «Ключові системи» ca.oschadbank.ua/public/tsa - 80 - АЦСК АТ "Ощадбанк" czo.gov.ua - 80/443 - Центральний засвідчуваьний орган

looperlooper